تحلیل محتوای ماهیت و پیامد کار در نهج البلاغه امام علی(ع) به منظور …
مقدمه . ۱۵
۲-۱. بخش اول: مفهوم شناسی کار . ۱۶
۲-۱-۱. ماهیت کار ۱۶
۲-۱-۲. حکمت کار کردن ۱۹
۲-۱-۳. علل کار کردن ۲۱
۲-۱-۴. کار در بستر تاریخ ۲۲
۲-۱-۵. اهمیت کار و تلاش در کلام امام علی (ع) . ۲۳
۲-۱-۶. نمونههایی از کار و تلاش امام علی (ع) ۲۵
۲-۱-۷. مناسبات کار از منظر امام علی (ع) . ۲۷
۲-۲. بخش دوم: پیامدهای کار در سیره معصومین (ع) . ۳۳
۲-۲-۱. آثار دنیوی کار در بعد فردی ۳۳
۲-۲-۲. آثار دنیوی کار در بعد اجتماعی . ۳۶
۲-۲-۳. پیامدهای معنوی کار بر انسان ۳۷
۲-۳. بخش سوم: رابطه کار و تربیت ۴۴
۲-۳-۱. نظریه های کار و تربیت ۴۴
۲-۳-۲. الگوهای ارتباط میان مدرسه و محیط کار ۴۷
۲-۳-۳. رابطه کار و تربیت از دیدگاه اسلام . ۴۸
۲-۳-۴. ضرورت تحکیم پیوند نظام آموزشی و کار . ۵۱
۲-۴. بخش چهارم: هدف در برنامه درسی دوره متوسطه ۵۴
۲-۴-۱. آموزش متوسطه . ۵۴
۲-۴-۲. اهمیت دوره متوسطه . ۵۵
۲-۴-۳. هدف در برنامه درسی ۵۶
۲-۴-۴. هدف های کلی آموزش متوسطه در ایران ۵۹
۲-۵. بخش پنجم: پیشینه پژوهشی ۶۱
۲-۵-۱. پیشینه داخلی. ۶۱
۲-۵-۲. پیشینه خارجی. ۶۶
۲-۶. جمع بندی و چارچوب نظری ۷۳
فصل سوم: روش پژوهش
۳-۱. روش پژوهش . ۷۵
۳-۲. جامعه پژوهش ۷۶
۳-۳. نمونه پژوهش . ۷۶
۳-۴. ابزارهای پژوهش ۷۶
۳-۵. پایایی و روایی ابزار پژوهش ۷۶
۳-۶. شیوه تحلیل داده ها ۷۷
فصل چهارم: یافته های پژوهش
مقدمه . ۷۹
بررسی سؤال اول پژوهش ۸۰
بررسی سؤال دوم پژوهش . ۱۰۶
بررسی سؤال سوم پژوهش ۱۲۰
بررسی سؤال چهارم پژوهش . ۱۳۸
بررسی سؤال پنجم پژوهش . ۱۴۳
بررسی سؤال ششم پژوهش ۱۵۳
بررسی سؤال هفتم پژوهش . ۱۵۹
بررسی سؤال هشتم پژوهش ۱۶۵
بررسی سؤال نهم پژوهش . ۱۶۹
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه ۱۷۶
۵-۱. نتایج بررسی سؤالهای پژوهش ۱۷۷
۵-۲. بحث و نتیجه گیری کلی ۱۹۳
۵-۳. پیشنهادهای پژوهش ۱۹۶
۵-۳-۱. پیشنهادهای عملی جهت کار بست یافته های پژوهش . ۱۹۶
۵-۳-۱. عناوین پیشنهادی برای پژوهشهای آتی . ۱۹۸
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید. |
۵-۴. محدودیتهای پژوهش . ۱۹۹
فهرست منابع و مآخذ
الف) منابع فارسی ۲۰۰
ب) منابع عربی ۲۰۵
ج) منابع انگلیسی . ۲۰۶
مقدمه
تاریخ کار و تلاش همزاد تاریخ بشری است، انسان از آغاز آفرینش تاکنون همواره با شیوه های گوناگون و به مدد ابزارهای قدیم و نوظهور، از جلوههای حیات در این جهان خاکی بهره گرفته است و با کار و فعالیت نیازهای اساسی خود را برطرف میسازد. اهمیت کار و تلاش و نقش بارز آن در بنا نهادن جامعهای آرمانی، در شمار مسلّمات کتاب و سنّت است. جستجو در متون اسلامی در این زمینه، نشان میدهد که اسلام در پرداختن به مسائل و مباحث مربوط به کار و فعالیت، از همه مذاهب و مکاتب دیگر پیشی گرفته است. روش دین و رهبران دینی این است که مردم مقصد واقعی کار و تلاش را بیابند تا بدین وسیله به هدف والا نائل گردند، زیرا زندگی سعادتمندانه انسان در سایه کار و تلاش مداوم و سازنده است و عامل اصلی شکل گیری تمدنها فعالیت دائمی و متعهدانه میباشد، بدین جهت ضرورت دارد که رهنمودها و آموزههای پیشوایان دین در این زمینه به منظور استفاده همگان، تدوین و ارائه گردد.
نهجالبلاغه یکی از منابع معتبر و غنی در اسلام است که گرهگشای مسلمانان در حل بسیاری از مسائل است. امام خمینی (ره) در مورد نهجالبلاغه میفرمایند: «بعد از قرآن، بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهاییبخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است» (خمینی، ۱۳۸۰: ۶)؛ لذا تحلیل آموزهها و رهنمودهای موجود در نهجالبلاغه در باب مسائل گوناگون ازجمله؛ کار می تواند راهگشای امور باشد.
کار و مسائل مربوط به آن در دوره نوجوانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. از آنجا که جوانان پرتلاش و قدرتمندند وظیفه دستاندرکاران نظام تعلیم و تربیت بالاخص در دوره متوسطه این است که به منظور کسب روحیه کار و تلاش، نوجوانان را با چیستی کار مطلوب از منظر اسلام، اخلاقیات کار و پیامدهای ناشی از کار آشنا ساخته و در این راستا از رهنمودهای متقن دین اسلام مدد جویند. استفاده از این آموزهها در بیان اهداف برنامه درسی می تواند مثمر ثمر باشد چون اهداف رکن برنامه درسی میباشند و تمامی مراحل و عناصر برنامهریزی بر مبنای آن صورت میگیرد.
این پژوهش تلاشی است برای ترسیم ماهیت و پیامدهای کار از منظر امام علی (ع) در نهجالبلاغه و چگونگی بهکارگیری این مباحث در طراحی اهداف برنامه درسی دوره متوسطه. بر این اساس پژوهش حاضر در پی آن است که علاوه بر شناخت ماهیت و پیامد کار، نحوه بهکارگیری این نتایج را در طراحی اهداف دوره متوسطه مورد بررسی قرار دهد.
۱-۱. بیان مسأله
بقای جهان بشریت و پیشرفت تمام ملتها و تکامل مادی و معنوی، همیشه در پرتو کار و تلاش بوده است و جوامعی که توجه شایانی به این امر نداشته باشند با معضلات انبوه و عمدهای مواجه میشوند.
کار می تواند به عنوان انجام وظایفی تعریف شود که متضمن صرف کوششهای فکری و جسمی بوده و با هدف تولید کالاها و خدماتی است که نیازهای انسانی را برآورده میسازد (گیدنز، ۱۳۷۴: ۵۱۷). کار دارای نتایج متعددی در ابعاد فردی و جمعی است. در بعد فردی، انسان را از پوچی، سرگردانی، بیهدفی و بسیاری از ناراحتیهای روانی رها می کند و به او نظم و ارادهای مصمم میدهد، انسان را کاملاً آماده ساخته و با وجود یکنواختی و بیگانگی، او را شاداب و سرزنده نگاه میدارد (فیوضات، ۱۳۸۳: ۱۰۸). در بعد اجتماعی، یک جامعه را به مرزهای توسعه و ترقی نزدیک ساخته و باعث آبادانی و رشد آن سرزمین میشود و ابزاری است برای اختراعات و کشفیات و استمرار آن باعث ایجاد تحول در تمدن تکنولوژیک شده است (عصیانی، ۱۳۸۱: ۱۱).
با توجه به فواید و نتایج مثبت کار در اجتماع و روحیه فرد، آموزههای اسلام به کار و تلاش اهمیت زیادی میدهد. تا جایی که خداوند در قرآن کریم میفرماید: «لَیسَ لِلاِنسانِ اِلّا ما سَعی: برای انسان چیزی جز حاصل کار و تلاش او نخواهد بود» (نجم/۳) و «کُلُّ نَفس بِما کَسَبَت رَهینَه: هرکس در گروه اعمال خویش است» (مدثر/۳۸ ).
با نگرش به تاریخ ادیان الهی و سیره پیامبران و معصومین (علیهم السلام) درمییابیم که نه تنها با راهنماییها و زمینهسازیهای خود، موجب تشویق و هدایت افراد به سوی کار میشدند بلکه خود نیز عملاً وارد صحنه شده و هم دوش با دیگران کار میکردند تا بتوانند معیشت و اقتصاد خانواده را تامین کنند و جامعه را به کمال و پویایی برسانند.
وقتی سیره عملی در آثار برجایمانده از کار و زندگی حضرت علی (ع) را مرور میکنیم به آثاری چون بئر علی (چاه علی)، عین علی (چشمه علی) و نخلستانهای خرمایی برمیخوریم که هر یک به نمونه خود یادبودی مقدس از ایثار و کار طاقتفرسای آن حضرت است و برای پیروان ایشان، درسی از چگونگی ارزش کار و تقدس آن میباشد (درودی، ۱۳۸۴: ۵).
در زمینهىِ احترام و بزرگداشت کار و تلاش مفید و سودمند حضرت رسول (ص)، دستى را مىبوسد که از کار ورم کرده و پینه بسته است و مىفرماید: این دست را خدا و پیامبر خدا دوست دارد (ابن اثیر، ۱۴۱۵: ج ۲/ ۷۲). با وجود چنین سخنان گهرباری بود، که حضرت امام خمینی «ره» فرمودند: «در مکتبی که پیغمبرش دست کارگر را میبوسد نیازی به مکاتب شرق و غرب ندارد» (سیدی، ۱۳۸۵: ۱۱۴) لذا اسلام مکتبی کلی، جامع، همهجانبه و معتدل و حاوی همهی طرحهای جزئی و کارآمد در همه موارد است.
از غنیترین منابع اسلامی «نهجالبلاغه» میباشد که بىتردید پس از قرآن کریم گرانقدرترین و ارزشمندترین میراث فرهنگى اسلام است. این کتاب پرکنندهى خلأهاى عمیق فکرى، اجتماعى و سیاسى و پاسخگوى مسائل و مشکلات گوناگون مسلمانان و جوامع بشرى در همهى زمانها و در تمام مکانهاست (دلشادتهرانی، ۱۳۷۹: ۲). امیرالمؤمنین علی (ع) در طی خطبهها، نامهها و حکمتهای نهجالبلاغه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به طرح مباحث مربوط به کار، آثار کار، آداب کار، اخلاق کار، وجدان کار و. پرداختهاند. استخراج و ارائه دیدگاههای قرآن ناطق و آشنا به ترنم وحی، که خود جانشین به حق نبوی و سرآغاز تجلیگاه امامت معصومین است به ما کمک می کند تا راه صحیح بندگی و سعادت را بپیماییم و در این وادی سریعتر گام نهاده و زودتر به مقصد نائل آییم.
در اندیشهىِ حضرت علی (ع) مىتوان به صورت استنباطى کار را چنین بیان نمود: «تلاش و کوشش انسانها براى آماده کردن زاد و توشهىِ آخرت در دوران زندگى و در دنیاى مادى». ایشان مىفرمایند: «فَعَلَیکُمْ بِالجِدِّ وَ الاْءجْتِهَادِ، وَ التَأَهُّبِ، وَ الاْستعدادِ، وَ التزَوّدِ فِى مَنْزِلِ الزادِ»؛ بر شما باد به تلاش و کوشش، آمادگى و آماده شدن و جمع آوری زاد و توشهىِ آخرت در دوران زندگی (خطبه ۲۳۰/۹). همچنین تقسیم سه گانه مدیریت زندگی به «نیایش و عبادت»، «کار و تلاش» و «تفریح و لذت» در حکمت ۳۹۰، نشانهای است از این که در فرهنگ علوی کار به عنوان یک پایه از سه پایه زندگی سعادتمند شناخته شده، به عنوان توشه آخرت در کنار نیایش و بندگی تلقی میشود.
با استناد به فرمایشات امام علی (ع) کار صیقل دهنده ایمان، عامل وصول به جایگاه امن و مطمئن در آخرت، شکوفا کننده ظرفیتهای وجودی آدمی، موجب عزت و بزرگی، بینیازی از مردم، آبادانی و عمران زمین، سازندگی بشر، تکامل عقل، کنترل خشم و برقراری عدالت میشود.
بهکارگیری این مباحث در طراحی اهداف برنامه درسی به خصوص دوره متوسطه از اهمیت دو چندان برخوردار است. این دوره، از لحاظ مبانی فلسفی، زیستی، روانی و اجتماعی دوره مهمی است. دورهای که آموزش عمومی را به آموزش عالی پیوند میدهد و گروه کثیری را برای ورود به جامعه و بازار کار مهیا می کند؛ از این رو هر نوع نارسایی و خلل در این دوره مستقیماً بر عملکرد و کیفیت هر دو حلقه آموزش، عمومی و عالی تأثیر بسزایی خواهد داشت (صافی، ۱۳۸۰: ۹۰).
در دوره متوسطه قسمت اعظم استعدادهای خاص نوجوانان و جوانان بروز می کند، قدرت یادگیری آنان به حد اعلای خود میرسد، کنجکاوی آنان جهت معینی مییابد و مسائل جدید زندگی نظیر انتخاب رشته، انتخاب حرفه و شغل، اداره خانواده و گرایش به مرام و مسلک، ذهن آنان را به خود مشغول میدارد و به مرحله ادراک ارزشهای اجتماعی، اقتصادی و معنوی میرسند و نیز جامعه از دانش آموزان دوره متوسطه انتظار دارد، بعد از فراغت از تحصیل یا وارد بازار کار شوند یا مسیر شغلی آینده خود را با انتخاب رشته دانشگاهی رقم بزنند.
در همین راستا از اهداف دوره متوسطه تأمین نیازهای شغلی و حرفهای و جهت دادن افراد در مسیرهای خاص میباشد (ملکی، ۱۳۹۰: ۱۷). رویکردهای جهانی آموزش در دهههای اخیر نیز موید همین مطلب است. به طور نمونه توصیهنامههای اجلاسهای یونسکو عموماً بر رسالت مؤسسات آموزشی از ابتدایی تا عالی برای آمادهسازی فرد جهت احراز شغل
- ۹۹/۰۸/۲۹