سایت مرجع دانلود پایان نامه - تحقیق - پروژه

۱-۵-۲ فلسفه تعلیم و­تربیت—————–    ۷

 

۱-۵-۳ نظام آموزشی   ——————————————     ۷

 

۱-۶تعریف عملیاتی  ———————————————-     ۷

 

۱-۶-۱جایگاه و­نقش فلسفه تعلیم و­تربیت —————————–     ۷

 

 

 

فصل دوم تحقیق : مطالعات نظری

 

۲-۱ مبانی نظری تحقیق ——————————————–   ۱۰

 

۲-۱-۱ فلسفه تربیت ———————  ۱۰

 

۲-۱-۲ آغاز فلسفه تربیت—————– ۱۱              ۲-۱-۳ رابطه فلسفه با تربیت ————————–  ۱۱

 

۲-۱-۴ موضوعات فلسفه آموزش و پرورش—————————- ۱۲

 

۲-۱-۵ حوزه های فلسفه تعلیم و­تربیت——   ۱۲

 

۲ -۱-۶ مبانی فلسفی آموزش و­پرورش——–   ۱۳

 

۲-۱-۷نقش فلسفه آموزش و­پرورش————-   ۱۵

 

۲-۱-۸ پیوند فلسفه با آموزش و­پرورش——-  ۱۶

 

۲-۱-۹ ارزش های فلسفه تعلیم و­تربیت——-   ۱۷

 

۲-۱-۱۰ ویژگی فلسفه های جدید تعلیم و­تربیت-   ۱۷

 

۲-۱-۱۱ معرفی چند مکتب فلسفی- تربیتی——   ۱۸

 

۲-۱-۱۱-۱مکتب ایده آلیسم———————————   ۱۸

 

               ۲-۱-۱۱-۲مکتب رئالیسم———-   ۲۱

 

۲-۱-۱۱-۳مکتب ناتورالیسم———————————   ۲۴

 

۲-۱-۱۱-۴مکتب پراگماتیسم——–  ۲۶                                                                             ۲-۱-۱۱-۵مکتب اگزیستانسیالیسم——————-   ۲۸

 

۲-۱-۱۱-۶ فلسفه تحلیلی———   ۳۱

 

۲-۱-۱۱-۷ بنیادگرایی———–   ۳۳

 

۲-۱-۱۱-۸ پایدارگرایی———-   ۳۳

 

۲-۱-۱۱-۹ راسیونالیسم ———   ۳۴

 

۲-۱-۱۱-۱۰ اکسپری مانتالیسم ——————————–   ۳۴

 

۲-۱-۱۱-۱۱ رمانیتیسم————-  ۳۵

 

۲-۱-۱۱-۱۲ ماتریالیسم——————-   ۳۶                                                                                ۲-۱-۱۱-۱۳ اومانیسم————————————–   ۳۷

 

             ۲-۱-۱۱-۱۴پست مدرنیسم————   ۳۹

 

۲-۱-۱۱-۱۵فلسفه هرمونتیک———-  ۴۱

 

۲-۱-۱۱-۱۶پیشرفت گرایی————   ۴۲

 

۲-۱-۱۱-۱۷پندارگرایی————–   ۴۲

 

۲-۱-۱۲فلسفه تعلیم و­تربیت  برخی کشورها——————————-   ۴۳

 

۲-۱-۱۲-۱فلسفه تعلیم و­تربیت فنلاند—————————–   ۴۳

 

۲-۱-۱۲-۲فلسفه تعلیم و­تربیت ایسلند—————————–   ۴۴

 

۲-۲پیشینه تحقیق——————————-  ۴۸

 

الف) فلسفه تعلیم و­تربیت :——————–  ۴۸

 

ب) جایگاه و­نقش فلسفه تعلیم و­تربیت———————————-    ۴۸

 

۲-۲-۱ پژوهشهای داخلی ————————-   ۴۹

 

۲ -۲-۲ پژوهشهای خارجی ————————   ۵۲

 

 

 

فصل سوم: روش شناسی تحقیق(متدولوژی)

 

۳-۱نوع تحقیق ———————————   ۵۵

 

۳-۲جمع آوری اطلاعات —————————   ۵۵

 

۳-۳تجزیه و­تحلیل سوالات————————-  ۵۵

 

۳-۴شیوه انجام تحقیق————————–   ۵۵

 

۳-۵جامعه متنی  ——————————-   ۵۶

 

۳-۶نمونه تحقیق——————————–  ۵۶                           ۳-۷ابزار تحقیق ——————————-   ۵۷

 

 

 

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل یافته‌های تحقیق

 

مقدمه—————————————-    ۵۹

 

۴-۱جایگاه و­نقش فلسفه تعلیم و­تربیت انگلستان—————————–   ۶۰

 

۴-۱-۱ فلسفه تعلیم و­تربیت و­نظام آموزشی انگلستان     ۶۰

 

۴-۱-۲ اهداف آموزش و­پرورش انگلستان—————————–    ۶۲

 

۴-۱-۳ اهم سیاستهای آموزش و­پرورش——–   ۶۳

 

۴-۱-۴ مقاطع آموزشی———————  ۶۳

 

۴-۲جایگاه و­نقش فلسفه تعلیم و­تربیت آمریکا——   ۶۴           

 

۴-۲-۱ فلسفه تعلیم و­تربیت و­نظام آموزشی آمریکا      ۶۴

 

۴-۲-۲ اهداف آموزش و­­پرورش آمریکا——–   ۷۱

 

۴-۲-۳ اهم سیاستهای آموزش و­پرورش——–  ۷۲

 

۴-۲-۴ مقاطع آموزشی———————  ۷۲

 

۴-۳ جایگاه و­نقش فلسفه تعلیم و­تربیت ژاپن——-   ۷۴            

 

۴-۳-۱ فلسفه تعلیم و­تربیت و­نظام آموزشی ژاپن    ۷۴

 

۴-۳-۲ اهداف آموزش و­پرورش ژاپن———–  ۷۹

 

۴-۳-۳ اهم سیاستهای آموزش و­پرورش———   ۸۲

 

۴-۳-۴ مقاطع آموزشی———————-  ۸۲

 

۴-۴ جایگاه و­نقش فلسفه تعلیم و­تربیت آفریقای­جنوبی      ۸۴            

 

۴-۴-۱ فلسفه تعلیم و­تربیت و­نظام آموزشی آفریقای جنوبی   ۸۴

 

۴-۴-۲ اهداف آموزش و­پرورش آفریقای جنوبی-  ۸۸

 

۴-۴-۳ اهم سیاستهای آموزش و­پرورش——–  ۸۹                                                                                                              ۴-۵جایگاه و­نقش فلسفه تعلیم و­تربیت در جمهوری اسلامی ایران   ۸۹           

 

۴-۵-۱ فلسفه تعلیم و­تربیت و­نظام آموزشی ایران  ۸۹

 

۴-۵-۲ اهداف آموزش و­پرورش ایران———  ۹۴

 

۴-۵-۳ اهم سیاستهای آموزش و­پرورش——–   ۹۵

 

۴-۵-۴ مقاطع آموزشی———————   ۹۶

 

 

 

فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات

 

۵-۱بحث   ————————————-   ۹۸

 

۵-۲ نتیجه گیری  ——————————   ۱۰۱

 

۵-۳ پیشنهادات تحقیق————————— ۱۰۳

 

پیشنهاد پژوهشی تحقیق ——————————————–   ۱۰۳

 

پیشنهاد کاربردی ————————————————-   ۱۰۴

 

۵-۴مشکلات و­محدودیتهای تحقیق ——————-   ۱۰۴

 

فهرست منابع

 

منابع فارسی   ——————————-   ۱۰۶

 

منابع  انگلیسی ——————————   ۱۱۰

 

پیوست ——————————————————–  ۱۱۱

 

پیوست ها

 

پیوست الف: جدول ۴ـ‌۱ ————————–   ۱۱۳

 

پیوست ب: جدول ۴ـ‌۲ —————————-   ۱۱۴

 

پیوست ج: جدول ۴ـ‌۳ —————————-   ۱۱۵

 

چکیده انگلیسی ————————————————–   ۱۱۶

 

 ۱-۱بیان مساله

 

نگرش فلسفی به علم، هنر، دین، تاریخ و تعلیم و­تربیت سبب پیدایش دانش های جدیدی تحت عنوان فلسفه علم، فلسفه دین و­فلسفه تعلیم و­تربیت  شده است(گلستانی، ۱۳۷۸) .

 

این نظریه که فلسفه و­تعلیم و­­تربیت با یکدیگر ارتباط دارند، یقیناً نظریه ی جدیدی نیست، دست کم از زمان افلاطون، بسیاری از فیلسوفان برجسته به مسائل تربیتی پرداخته اند.

 

از آنجا که فلسفه بطور سنتی، ماهیت واقعیت، معرفت و­ارزش را تحت بررسی قرار داده است، پس با تعلیم و­تربیت روابط آشکاری دارد (فرمهینی فراهانی، ۱۳۸۴). «فلسفه آموزش و پرورش یکی از دانشهای میان رشته ای است که با دو قلمرو «فلسفه» و­«آموزش وپرورش» در ارتباط است»        (نلر، ۱۳۷۷: ۱). در واقع ترکیبی است از دو رشته  و­از اقسام فلسفه های مضاف به حساب می آید­که با روش عقلانی به تبیین و­اثبات مبادی تصوری و­­تصدیقی تعلیم و­تربیت می‌پردازد (بهشتی، ۱۳۸۵).

 

«فلسفه» و­«تعلیم و­تربیت» از همان ابتدا چالش برانگیز بوده است. مثلاً یکی از چالشهای مطرح در مورد آن این است که فلسفه یک حوزه نظری و­تئوری محض است و­تعلیم و­تربیت یک حوزه کاربردی و­عملی می باشد که کنار هم قرار گرفتن این دو باید تبیین شود (میرزامحمدی، ۱۳۸۶) .

 

تعلیم و­تربیت یا همان آموزش و­پرورش از مسائل اساسی زندگی انسان است که باید هدف و­مقصدی داشته باشد. جوامع انسانی به هنگام طرح و­سامان بخشیدن سازمان آموزش و­پرورش، مجموعه هدفهایی را معین می سازند که نشانه جهت یابی و­اتخاذ موضع نظری از جانب یک جامعه در مورد مسائل اساسی معنوی و­مادی، فرهنگی و­تربیتی و­اجتماعی و­اقتصادی است. این جریان همانا پرداختن به فلسفه آموزش و­پرورش است که در زمان ما در سرلوحه قوانین تربیتی کشورهای جهان به صورت سیاست فرهنگی و­تربیتی درج شده است ( نلر، ۱۳۷۷). تعلیم و­تربیت حوزه وسیعی دارد و­هر جامعه­ای با توجه به ارزش ها و­فرهنگ خود  نظام تعلیم و­تربیت را پایه گذاری می کند.

 

فلسفه تعلیم و­تربیت بطور رسمی مربوط به قرن بیستم است اما استفاده از فلسفه در پاسخ گویی به مسائل ناشی از آموزش و­پرورش مدرسه­ای، موضوع جدیدی است (کامینسکی، ۱۹۸۸)[۱]. که وظیفه آن، تجزیه و­تحلیل و­توضیح هرگونه فعالیت تربیتی است که نظام اجتماعی معین انتخاب کرده است و­بررسی انتقادی هدف ها و­روش هایی است که در فعالیت هایی تربیتی مورد استفاده قرار می گیرند. پس فلسفه آموزش و­پرورش فقط جنبه نظری ندارد که  دور از عمل تربیت باشد و­نقش موثری در کیفیت آن ایفا نکن۱د بلکه ارزشها، هدف ها و­روش های آموزش و­پرورش را با توجه به فرهنگ و­نیازمندی های فرد و­جامعه مورد تحلیل قرار می دهد و­براساس یافته های روانشناسی و­آموزش و­پرورش جدید، معلمان را در عمل تربیتی راهنمایی می کند (بنی سی و دوایی، ۱۳۸۷).

 

آموزش و­پرورش همواره بعنوان رکن اساسی جامعه و­زمینه بوجود آوردن رشد و­پیشرفت برای یک نظام و­کشور تلقی می گردد. انسانها از دیرباز آموخته اند که با یکدیگر در تعامل بوده و­ارتباط داشته باشند تا از این طریق بتوانند مشکلات زندگی خود را حل نمایند و­از آنجا که علم پیشرفت نموده این ارتباط در ابعاد گوناگون گسترش یافته و­جنبه بین المللی یافته است و­داشتن ارتباط جهانی و­از طرفی رسیدن به پیشرفت در مورد نظام آموزشی مستلزم مطالعه نظام آموزش و­پرورش کشورهای دیگر و­دستیابی به نوآوریها و­روش های آنها دارد ضرورت بررسی فلسفه تعلیم و­تربیت کشورها را مشخص می گردد.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

اما با وجود مطالعات بسیاری که در زمینه فلسفه تعلیم و تربیت انجام گرفته است این بحث هنوز جای کار بسیار دارد خصوصاً وقتی که مقایسه فلسفه تعلیم و­تربیت چند کشور در پژوهشها چندان مورد توجه قرار نگرفته، در این راستا چندین پژوهش انجام شده است که بطور اختصار ذکر         می شود.

 

بهشتی(۱۳۸۵) در مقاله علمی-­پژوهشی با عنوان «فلسفه تعلیم و­­تربیت در جهان امروز»، فلسفه تعلیم­و­تربیت را از دو منظر: ۱- «دیدگاه های فیلسوفان در باب تعلیم و­تربیت» ۲- «یک رشته تحصیلی» بررسی نموده است. لطف­آبادی(۱۳۸۶) نیز در مقاله پژوهشی خود با عنوان «رویکردی نو به فلسفه تعلیم و­­تربیت» بیان نمود که: اگر تعلیم و­­تربیت ما بر فلسفه­ای روشن و­رهایی­بخش متکی باشد، کودکان و­نوجوانان و­جوانان ایران خواهند توانست در مورد دیدگاه­های متفاوت و­در مورد معنای زندگی خود در محیط محلی و­ملی و­جهانی، به­درستی بیندیشند و­مهارت­های خود را برای زندگی انسانی گسترش دهند. میرزامحمدی(۱۳۹۰) در مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی و­نقد رویکردهای  پژوهش تطبیقی در فلسفه تعلیم و­تربیت»، مشکلات فلسفه تعلیم و­تربیت تطبیقی و­نگاه­های مختلف در پژوهش­های تطبیقی را مطرح نموده و­سپس به دو رویکرد تاریخی و­پدیدارشناختی در پژوهش های تطبیقی فلسفه تعلیم و­تربیت اشاره داشته و­رویکرد سومی را که ترکیبی از دو رویکرد پیشین است مورد تایید قرار داده است. شعبانی ورکی و­محمدی چابکی(۱۳۸۷) درمقاله­ای پژوهشی تحت عنوان «تاریخ فلسفه تعلیم و­تربیت در ایران» به این یافته رسیدند که با وجود  انتشار آثار بسیار در زمینه­ فلسفه تعلیم و­تربیت در ایران، فیلسوفان تربیتی کشورمان  بیشتر به سودآوری فلسفه برای معلمان و­دانش­ آموزان گرایش داشته اند. ولی باید فهم مبانی فلسفی تعلیم و­تربیت و­نه صرفاً بهبود عمل آموزش باید در کانون توجه متخصصان این رشته قرار گیرد.الیاس[۲] (۱۳۸۲) در مقاله خود  با عنوان «فلسفه تعلیم و­تربیت قدیم و­معاصر» به بیان خلاصه­ای از تاریخچه فلسفه تعلیم و­تربیت و­رابطه بین فلسفه و­تعلیم و­تربیت می ­پردازد.

 

بررسی پژوهش­های ذکر شده نشان می­دهد با وجود مطالعات گسترده ­ای که پیرامون فلسفه تعلیم و­تربیت صورت گرفته، به آن در زمینه مقایسه کشورهای مختلف توجه چندانی نشده است و­این درحالی است که ضرورت آن امروزه بخوبی آشکار گردیده است.

 

«از طرفی فلسفه آموزش و­پرورش به فرایند آموزش و­پرورش در جامعه جهت می دهد و­هرگونه فعالیت تربیتی در یک جامعه وقتی سود بخش و­موثر خواهد بود که بر فلسفه روشن مبتنی باشد» (مغنیان، ۱۳۸۴ :۱۸۳). خصوصاً در جوامع امروزی که روز به روز شاهد پیچیدگی هر چه بیشتر و­تخصصی شدن امور هستیم آموزش مهارتها و­تخصص­های لازم برای بهتر زیستن و­فعالیت در چنین عرصه های پویا و­متحول، یکی از ارکان اصلی هر نظام اجتماعی به شمار می رود. شکل گیری عصر اطلاعات و توسعه روابط بین کشورها و­ملت ها و­پیدایش اشکال جدید آموزش نظیر آموزش مجازی و­از راه دور، سیاستگذاری دقیق آموزشی و­برنامه ریزی در سطوح و­حوزه­های مختلف نظام آموزشی را به یکی از سرنوشت سازترین حوزه ها مبدل نموده است (نگاهداری، ۱۳۸۴). همه موارد ذکر شده بنحوی برگرفته از فلسفه تعلیم و تربیت است که، ضرورت و­جایگاه مطالعه فلسفه تعلیم و­تربیت کشورهای مختلف را برای ما مطرح می نماید.

  • milad milad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی