سایت مرجع دانلود پایان نامه - تحقیق - پروژه

فهرست جدول ها ‌ک

 

فهرست نمودارها ‌ل

 

فصل اول: کلیات پژوهش ۱۲

 

۱-۱. مقدمه ۱۳

 

۱-۲. بیان مساله ۱۵

 

۱-۳. پرسش‌های پژوهش ۱۷

 

۱-۴. فرضیه‌ها (سوال‌های تحقیق) ۱۷

 

۱-۵. اهمیت وضرورت پژوهش ۱۷

 

۱-۶. هدف پژوهش ۲۰

 

۱-۷. روش انجام تحقیق ۲۱

 

۱-۸. تعریف واژه ها: ۲۱

 

۱-۹. تعریف عملیاتی: ۲۲

 

فصل دوم:مبانی نظری وپیشینه پژوهش ۲۳

 

۲-۱. مقدمه ۲۴

 

۲-۲. ادبیات کودک و نوجوان: ۲۴

 

۲-۲-۱.  اهداف ادبیات کودکان: ۲۵

 

۲-۳.  کتاب‌های کودکان و نوجوانان ۲۵

 

۲-۴.  مطالعه ۲۷

 

۲-۴-۱.  اهمیت مطالعه ۲۸

 

۲-۴-۲. مطالعه و رشد ۲۹

 

۲-۵. خواندن ۳۱

 

۲-۶. پایگاه های ایجاد عادت به مطالعه و خواندن ۳۲

 

۲-۷. رغبت، علاقه، انگیزه ۳۴

 

۲-۸. کودک ۳۵

 

۲-۹. نهادهای مروج خواندن ۳۶

 

۲-۹-۱. شورای کتاب کودک ۳۶

 

۲-۹-۲. موسسه مادران امروز ۳۷

 

۲-۹-۳. خانه کتابدار ۳۹

 

۲-۱۰. پیشینه پژوهش: ۴۰

 

۲-۱۰-۱. پیشینه و تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور: ۴۱

 

۲-۱۰-۲. پیشینه طرح‌های عملی و گزارش نشست‌ها در داخل کشور: ۴۱

 

۲-۱۰-۳. پیشینه و تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور: ۴۵

 

۲-۱۰-۴. نتیجه گیری ۶۱

 

فصل سوم: روش پژوهش ۶۲

 

۳-۱.مقدمه ۶۳

 

۳-۲. روش پژوهش ۶۳

 

۳-۳. پژوهش موردی ۶۴

 

۳-۴. جامعه و نمونه پژوهش ۶۵

 

۳-۵. ابزار جمع‌ آوری داده ۶۶

 

۳-۶. کد گذاری وتحلیل داده‌ها ۶۷

 

فصل چهارم :یافته‌های پژوهش ۷۰

 

۴-۱. مقدمه ۷۱

 

۴-۲. طرح سبدخواندن با خانواده ۷۲

 

۴-۳. جلسات خواندن ۷۳

 

۴-۳-۱. نشست اول ۲۸/۱۱/۹۱: ۷۳

 

۴-۳-۲. نشست دوم۳۱/۱/۹۲: ۷۵

 

۴-۳-۳. نشست سوم۲۸/۲/۹۲ ۷۵

 

۴-۳-۴. نشست چهارم۲۵/۳/۹۲: ۷۶

 

۴-۳-۵. نشست پنجم۲۹/۴/۹۲: ۷۶

 

۴-۳-۶. نشست ششم۲۶/۵/۹۲: ۷۷

 

۴-۳-۷. نشست هفتم۳۰/۶/۹۲: ۷۸

 

۴-۳-۸. نشست هشتم۲۷/۷/۹۲ : ۷۸

 

۴-۳-۹. نشست نهم ۲۵/۸/۹۲ : ۸۰

 

۴-۴. مقوله‌ها‌ی موردتحلیل ۸۱

 

۴-۴-۱فراهم کردن شرایط مساعد یا رفع عوامل مزاحم ۸۱

 

۴-۴-۲.اجزا زنجیره کتابخوانی ۸۲

 

۴-۴-۳.  شیوه های ترویج ۸۴

 

۴-۴-۴.برآورده سازی نیازهای بنیادی ۸۵

 

۴-۴-۵.مهارت ها ۸۶

 

۴-۴-۶.انگیزه های مطالعه وخواندن ۸۸

 

۴-۴-۷.سایر مقوله‌ها ۹۰

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری ۹۳

 

۵-۱.مقدمه ۹۴

 

۵-۲.مروری بر طرح سبد خواندن ۹۵

 

۵-۲-۱.بازی درسبدخواندن ۹۸

 

۵-۲-۲.کتاب، کتاب مرجع ، نشریه درسبدخواندن ۹۸

 

۵-۲-۳.فراهم کردن شرایط مساعدورفع عوامل مزاحم درسبدخواندن ۱۰۰

 

۵-۲-۴.اجزای زنجیره کتابخوانی درسبدخواندن ۱۰۲

 

۵-۲-۵.شیوه  های ترویج درسبدخواندن ۱۰۳

 

۵-۲-۶.بر آورده سازی نیازهای بنیادی درسبدخواندن ۱۰۴

 

۵-۲-۷.رشد مهارت ها درسبدخواندن ۱۰۵

 

۵-۲-۸.انگیزه های مطالعه درسبدخواندن ۱۰۶

 

۵-۳.خواندن با خانواده چه تاثیری بر علاقه‌مندی کودکان طرح به مطالعه داشته است؟ ۱۰۷

 

۵-۳-۱.تاثیرمطالعه برکودک درسبدخواندن ۱۰۸

 

۵-۳-۲.ادبیات کودکان درسبدخواندن ۱۰۹

 

۵-۳-۳.قصه‌گویی و داستان خوانی درسبدخواندن ۱۱۰

 

۵-۳-۴.بازی و کودک در سبدخواندن ۱۱۱

 

۵-۳-۵.کتاب و نشریات  کودک در سبد خواندن ۱۱۲

 

۵-۳-۶.خلاقیت و کودک در سبد خواندن ۱۱۲

 

۵-۳-۷.فراهم‌کردن شرایط مساعد در سبد برای کودک ۱۱۳

 

برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید.

۵-۳-۸.اجزای زنجیره کتابخوانی و کودک در سبد خواندن ۱۱۴

 

۵-۳-۹.تاثیرشیوه‌های ترویج بر کودک در سبدخواندن ۱۱۵

 

۵-۳-۱۰.نیازهای بنیادی کودک و سبد خواندن ۱۱۶

 

۵-۳-۱۱.مهارت‌های کودک و سبد خواندن ۱۱۸

 

۵-۳-۱۲.تاثیرسبدخواندن برانگیزه مطالعه درکودک ۱۲۱

 

۵-۴.نتیجه گیری ۱۲۳

 

۵-۵.محدودیت پژوهش ۱۲۵

 

۵-۶.پیشنهادات  برای پژوهش آینده ۱۲۶

 

منابع ۱۲۷

 

مقدمه

 

گسترش فرهنگ مطالعه وکتابخوانی، ضرورت رشد وتعالی هر جامعه‌ای است . متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند که یکی از مهم‌ترین مسایل وفرضیه‌هایی که برای ساختن وتکامل شخصیت افراد وتوسعه وپیشرفت ارزش های اخلاقی وهنری وجود دارد ، شوق به خواندن وعشق به مطالعه است . عشق و علاقه نسبت به کتاب را زمانی باید درکودکان آغاز کرد که هنوز قادر به مطالعه نیستند. حتی وقتی که خود کودکان هم بتوانند بخوانند لازم است همیشه برای آن‌ها بهترین اشعار وداستان‌هارا با صدای بلند خواند بدین‌وسیله است که کودکان ، زبیائی تصاویر وکلمات وعبارات هنری را بهتر احساس می‌کنندو این درک وحس برای سازندگی وتکامل ذوق ها وسلیقه ها مهم است . (شعاری‌نژاد ، ۱۳۷۲ ، ص ۱۰۰) نخستین گام درجهت آشنایی کودک با کتاب و کتابخوانی درخانه برداشته می شود.درزندگی امروزه حتی مفهوم سواد دگرگون شده ولازم است اطفال ما بیاموزند که زندگی را چنانکه واقعاً هست لمس کنند و چگونگی دست‌یابی به اطلاعات درست را فرا بگیرند ، دراین صورت قدم‌های درستی در راه به ثمرنشاندن تفکربرداشته شده است. حال ، آیا مدارس و کتاب های درسی به تنهایی می‌تواند جوابگوی نیازهای ذهنی و روانی کودکان و نوجوانان باشند ؟ باتوجه به فرصت طلایی یادگیری آیازمان زیادی راازدست نداده‌ایم؟

 

پدران و مادران امروز پذیرفته‌اند که پرورش فرزندان ، هنری است که باید آموخت . در اولین گام تاکید بر بودن با فرزندان است . از ماچه می‌خواهند ؟ اجزائی که دنیای فرزندان ما را می‌سازد ، مانند اجزای دنیای امروز خودمان بسیاراست . شامل مواردی هم چون معاشرت ، بلوغ، اخلاق ، مذهب ، تلویزیون ، هنر، آزادی سنت‌ها و . می‌باشد . فرزندان  در مواجهه با هر یک از این‌ها نیازمند حضور والدین درکنارشان هستند . ما باید به آن‌ها تصویری دقیق از جامعه بدهیم تا بدانند که چه هستند؟ دیگران چگونه‌اند ؟ درچه موقعیتی زندگی می‌کنند ؟ (کیانوش، ۱۳۵۶، ص ۳۸)

 

کودکی ، اساسی ترین دوره زندگی انسان است . این دوره فقط تدارک برای مرحله‌ی بعد، یعنی بزرگسالی نیست . بلکه برای خود زندگی واقعی و پرجنب وجوش و یگانه‌ای است . اینکه کودک امروز درآینده چگونه آدمی بشود ، بیش از هر چیز به این بستگی دارد که کودکی خود را چگونه گذارنده باشد؛ چه کسانی دربرداشتن نخسیتن گام‌های زندگی دست او را گرفته باشند و چه تجاربی از جهان پیرامون بر قلب و روح او حک شده باشد. (ملینسکی ، ۱۳۸۰ ، ص ۴۴ )به عقیده‌ی داوسون و میلارد[۱] : « کتاب‌ها جانشین زندگی نیستند ، بلکه می‌توانند آن را بیش از حد پر مایه کنند . وقتی زندگی جالب و جذاب است ، کتاب‌ها می‌توانند احساس ما را نسبت به آن زیادتر کنند ، هنگامی که زندگی دشوار است ،کتاب‌ها فوراً ما را ازرنج آن نجات می‌دهند ، یا این که بینش‌های تازه‌ای برای حل مشکلات دراختیار ما می‌گذارند. »(نقل درشعاری نژاد ، ۱۳۷۲، ص ۸۸)

 

قابلیت رشد و به کمال رسیدن مائده‌ای است که انسان با خود می‌آورد ، ولی به رشد رساندن آن در گروی شرایطی است که دیگران و جامعه برایش فراهم می‌کنند . شناخت ویژگی‌ها ، توانایها وعلایق کودکان و نوجوانان این مسئولیت را متوجه مربیان می‌کند تا بکوشند ، آنچه درتوان دارند ، درخدمت فراهم آوردن شرایط مساعدی قرار دهند که فرایند رشد کودک و نوجوان را تسهیل نماید. از مهم‌ترین این شرایط، ایجاد عادت‌هایی است که آن‌ها را به سمت شناخت و آگاهی هدایت کند. ایجاد عادت به مطالعه ازعادت‌‌های پسندیده است . به گفته‌ی موتیاشو[۲]: “اگر عشق به مطالعه از همان اوان کودکی درنهاد کودک بارور نشود و مطالعه به عنوان یک نیاز معنوی کودک درنیاید، روح اودرسنین جوانی تهی خواهد بود ، آن وقت است که سادگی و نپختگی جوانی راه را برای بدی‌ها بازمی‌کند و گوشه‌های تاریک‌ترطبیعت انسان آشکار می‌شود .” (نقل درقزل ایاغ ، ۱۳۸۶ ، ص ۲۰)

 

هر قدر کودکان بهتر تربیت شوند ، نسل آینده ما بهتر و لایق‌تر از نسل امروزمان خواهد بود . بنابراین بخش عظیمی از موفقیت‌های کشورهای پیشرفته مرهون توجه به نسل جوان و سرمایه‌گذاری درجهت رشد و شکوفایی استعداد‌های آنان بوده است . که با وجود رقیب‌های سرسخت ماهواره‌ای و رایانه‌ای و عدم نهادینه شدن خواندن درجامعه ، چندان دورنما و آینده‌ی مطلوبی برای آن نمی توان متصور شد لیکن ضروری است که حرکت آغاز شود و نقطه آغاز این حرکت ؛ آشنایی والدین ، مربیان و دست اندرکاران مسایل تعلیم و تربیت با نقش و اهمیت کتاب در زندگی و آگاهی آنان از روش‌های مختلف ایجاد روحیه‌ی عادت به مطالعه و کتابخوانی درکودکان و نوجوانان است . شناخت شرایط وموقعیت‌های مختلف می‌تواند تضمین کننده‌ی موفقیت دراین زمینه باشد . هر چند تاکنون کتاب‌هایی نوشته شده و طرح‌هایی درخصوص چگونگی تشویق کودکان به اجرا درآمده است . اما درحدتئوری بوده ومورد ارزیابی قرارنگرفته و یابه علت عدم حمایت تا انتها دنبال نشده است .عدم معرفی این برنامه هاوآشنا نبودن عموم مردم باآن باعث شده کمتر خانواده‌ای به اهمیت مطالعه فرزندانش آگاه گرددتا درگام‌های بعدی پیشرفت حاصل آید و یا تکرار اشتباهات نباشد . یکی از مهم‌ترین طرح‌های کشور سبد خواندن خانه کتابدار کودک و نوجوان می‌باشد که دراین پژوهش سعی خواهدشداین طرح توصیف ومورد بررسی و ارزیابی  قرارگیرد ، شاید زمینه‌ساز اقدام‌های موثری درجهت گسترش فرهنگ مطالعه در دیگر نهادهای مرتبط با کودک باشد .

 

۱-۲. بیان مساله

 

یکی از هدف‌های اساسی ادبیات کودکان ونوجوانان علاقه‌مند کردن آن‌ها به مطالعه و ایجاد عادت به مطالعه درآن‌هاست و از آنجاکه عادت به مطالعه امری اکتسابی است . محیطی پویا ، خانواده و اجتماع درایجاد عادت نقش مهمی دارند . این نقش از خانه شروع می شود والدین ، مادربزرگ ، پدر بزرگ برای بچه‌های خرد‌سال قصه می‌گویند یا می‌خوانند و بدین طریق او را به مطالعه علاقه‌مند می‌کنند و سپس معلمین درمدرسه این عادت را پرورش می‌دهند و کتابداران کتابخانه‌ها در تبدیل این علاقه به عادت سهم مهمی به عهده می‌گیرند. شناخت چگونگی علاقه‌مندکردن کودکان ونوجوانان به مطالعه نکاتی است که والدین ، معلمان و کتابداران باید بیاموزند ، تا آموزش و پرورش بتواند از نظر کیفی پیشرفت کند . (حجازی ، ۱۳۸۴ ، ص ۱۹۷)هم چنین در کشور ما بخش بزرگی از کودکان در خانه بافضایی مناسب برای مطالعه روبرو نیستندبنابراین آموزشگاه ها باید باراصلی تشویق به کتابخوانی را برعهده بگیرند.برای دانش‌آموزی که در خانه عادت به مطالعه را به دست نیاورده این موضوع از مهم ترین چالش‌های آموزگاراست.در حالی که دانش‌آموزانی که به هر دلیل قبل از ورود به مدرسه باکتاب ارتباط دارند،مطالب را روانتر می خوانندوبهتر درک می کنند.

 

کودکی که کتاب می‌خواند ، دارای بینش واطلاعات وسیع‌تری است . هر چه اطلاعات وسیع‌تر باشد ،جذب مطالب درسی آسان‌تر می‌شود . کودکانی که مطالعه می‌کنند ، هوشیار ،

  • milad milad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی